Porträttering och dess betydelse för jaget : En empirisk studie om hur barn upplever bilder som delas på Instagram, där de själva är motivet
Sammanfattning: Barn idag har växt upp med sociala medier, där många är aktiva deltagare på föräldrarnas kanaler. Den här studien fokuserar på hur barn upplever att föräldrar delar och publicerar bilder av dem på sociala medier, främst Instagram. Syftet med studien är därför att förstå att det är individer bakom varje bild, individer som räknas som användare trots att de är under 13 år gamla. Studien är baserad på tidigare forskning inom området, en fokusgrupp mer likt en kreativ workshop med barn i elvaårsåldern samt djupintervjuer med föräldrar för att utforska maskineriet bakom fenomenet. Studien visar att barn har starka åsikter kring vad som karaktäriserar en bild av dem själva samt uttrycker de vilka bilder som de anser vara acceptabla att publicera. Jämsides visar studien även att föräldrar är medvetna om problematiken dock erfaras en saknad av tydliga ramverk för hur användningen bör gå till. Det är väsentligt att poängtera att det är föräldrarna som har den inhysta rätten att ta beslut rörande deras barn, dock synliggör studien att barnens perspektiv samt åsikter bör vara primära i denna typ av bestämmanden. Barnen i studien har även en önskan om att kunna påverka dessa beslut som väldefinierade användare.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)