Inbound Marketing Tillvägagångssätt för företag att marknadsföra sig över internet : En kvalitativ studie inom näthandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Under den senaste tiden har konsumenternas köpbeteende förändrats. Detta beror dels på att de tenderar i större grad att ignorera den reklam de får till sig och dels på grund av utvecklingen av Internet. Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som uppkommit på grund av denna förändring i köpbeteende genom att kombinera utvecklingen av Internet och befintliga marknadsföringsstrategier. Med strategin vill man få konsumenter att vända sig mot företag genom att identifiera sig med den specifika målgrupp de riktar sig mot. Företag skapar innehåll som är anpassat utefter det målgruppen efterfrågar. Innehållet publiceras via olika Internetkanaler för att målgruppen ska hitta informationen och i sin tur hamnar på företagets hemsida. Inbound marketing bygger på fyra olika steg: attrahera besökare, konvertera besökare till leads, konvertera leads till kunder och skapa långsiktiga relationer. Syftet med denna studie är att förmedla kunskap om hur små- och medelstora företag inom näthandeln kan använda sig utav inbound marketing. Detta har gjorts genom litteraturstudier samt intervjuer. Studien har en kvalitativ forskningsstrategi med ett deduktivt angreppssätt. Detta för att få en djupare förståelse för hur företag arbetar med sin marknadsföring. Empirin har samlats in genom semi-strukturerade telefonintervjuer med respondenter som arbetar på företag som är verksamma inom näthandeln och har detta som huvudfokus. Resultatet av föreliggande studie visar olika tillvägagångssätt man kan använda sig utav inom inbound marketing samt att de medverkande företagen i studien arbetar i stora drag utefter de fyra stegen i inbound marketing processen. Resultatet visar dock att de fokuserar olika på olika steg i processen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)