Vad sägs om genus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. 

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Maria Åberg; [2020]

Nyckelord: Förskola; pedagogisk miljö; genus; könsmönster;

Sammanfattning: Forskning visar hur förskolor i Sverige inte når läroplanens mål i arbetet med jämställdhet samt att flickor och pojkar ofta bemöts utifrån kön och mer sällan som individer. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare talar om genus i relation till förskolans pedagogiska miljö med fokus på barns lek. Kvalitativ metod har använts för analysering av data, där semistrukturerade intervjuer med utbildade förskollärare har ägt rum. Fem förskolor i en mellanstor stad i södra Sverige finns representerade, samtliga drivna i kommunal regi. Data har analyserats och kategoriserats utifrån det socialkonstruktivistiska perspektivet samt genusperspektivet, i kombination med tre analysbegrepp, könskodad miljö, icke könskodad miljö samt gränsöverskridande. Studiens resultat visar generellt sett på en god kunskap kring genus bland förskollärarna och dess arbetslag, samt med ett reflekterande klimat gällande genus kopplat till den pedagogiska miljön. Huvudresultatet visar hur förskollärare beskriver hur de väljer att flytta fokus ifrån kön och genus i första hand, och istället betonar ett individperspektiv vid planeringen av den pedagogiska miljön. Genom att studera vilka erfarenheter och intressen som synliggörs hos barnen byggs en pedagogisk miljö där lärande står i fokus med ett tydligt uttalat förhållningssätt från pedagoger i framkant.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)