Vem är avsändaren? : En kvalitativ studie om hur gymnasieelever granskar nyheter på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Journalistik

Sammanfattning: Denna uppsats har som syfte att undersöka ungdomars syn på källkritik, förmåga till källkritik och praktiskt användande av källkritik, på Facebook. Att vara källkritisk har alltid varit viktigt – men det är än viktigare idag. I samband med att internet lanserades blev en enorm mängd information tillgänglig, och sociala medier har senare gjort det möjligt för alla att vara publicister. Sociala medier har också gjort det möjligt för material att få stor spridning, snabbt. I centrum av den nya digitala eran står dagens ungdomar. De är uppvuxna i den nya digitala världen, och kan därför antas vara experter på att hantera den. Det gör dem till en särskilt intressant grupp att undersöka i detta avseende. För att uppfylla syftet har fokusgruppsintervjuer använts som metod. 13 ungdomar som gick tredje året på gymnasiet deltog i studien. Gatekeepingteorin har använts som teoretisk utgångspunkt för att ta sig an detta analytiskt. Resultatet visar att ungdomarna till viss del är källkritiska, men att det samtidigt finns många tillfällen då källkritiken glöms bort eller läggs åt sidan. Resultatet visar också att det enligt ungdomarna finns tillfällen då det inte är lika viktigt att vara källkritisk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)