Specialpedagogisk handledning i grundskolan

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Zivana Nilsson; [2018]

Nyckelord: Specialpedagogik;

Sammanfattning: Abstrakt Zivana Nilsson (2015) Specialpedagogisk handledning i grundskolan. Specialpedagogpro-grammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. Syfte Studiens övergripande syfte är att undersöka vad det är som ligger bakom lärarnas efterfrågan av specialpedagogisk handledning samt belysa lärarnas förväntningar och effekter av handledningen. Studiens syfte preciseras genom följande frågeställningar: • Varför efterfrågar lärarna specialpedagogisk handledning? • Vad förväntar sig lärarna av specialpedagogisk handledning? • Hur har den specialpedagogiska handledningen påverkat lärarnas pedagogiska arbete med eleverna? Teori/Metod Studien kommer att ta sin utgångspunkt i ett systemteoretiskt perspektiv. Den teorin lämpar sig bäst för min undersökning eftersom det är en teori som sätter lärande och utveckling samt relationer mellan människor i fokus. Studien kommer att genomföras som en kvalitativ undersökningsmetod med semistrukturera-de intervjufrågor. Med hjälp av intervjuer vill jag få en bild av vilka skäl som ligger till grund för lärarnas efterfrågan på specialpedagogisk handledning på de två valda skolorna, samt lärarnas förväntningar på handledning och dess effekt på lärarnas arbete med eleverna, Resultat Studiens resultat visar att undersökningsgruppen var i stort behov av specialpedagogiskt stöd för att kunna bemöta de utmaningarna som uppstår i deras yrkesvardag. Resultaten visar att den primära anledningen till att intervjuade lärare sökte specialpedagogisk handledning var att de upplevde att en eller flera utåtagerande barn bidrog till en ohållbar klassituation. Av studieresultaten framkommer det att lärarnas förväntningar på handledningen var att få tips och råd men även pedagogiska verktyg om hur de på bästa sätt kan bemöta dessa elever. Sammanfattningsvis visar resultaten att handledningens effekter enligt intervjuade lärare har haft en positiv inverkan på verksamheten. Nyckelord: Specialpedagogisk handledning, grundskola, systemteori, kompetensutveckling

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)