Barns läsutveckling : På vilket sätt påverkas den vid användandet av Phonics respektive Whole language?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Barns läsutveckling har länge delat upp forskare och lärare i två läger. The reading war i USA spred sig över världen under 1970-talet och påverkade även lärare och forskare i Sverige. Debatten gällde om elever skulle fortsätta undervisas genom att lära sig alfabetets bokstäver och tillhörande språkljud eller om det var mer effektivt att använda sig av en helordsmetod. Syftet med denna konsumtionsuppsats har varit att undersöka skillnader i barns läsutveckling vid användandet av Phonics och Whole language och hur dessa skiljer sig mellan olika ortografier. Vi har även analyserat tidigare forskning där de kombinerat dessa två metoder.Denna vetenskapliga litteraturstudie har genomförts genom att jämföra resultat av tidigare forskning. Resultaten i dessa studier har sedan granskats och analyserats och sedan sammanställts utifrån våra frågeställningar och vårt syfte. Resultaten visar att det uppstår vissa skillnader vid barns tidiga läsning. Elever som undervisas med Phonicsmetoden utvecklar en större fonologisk medvetenhet och avkodar orden bättre än de elever som undervisats med Whole language. Vidare visar resultaten att de elever som undervisats med Whole language får en bättre läsförståelse. Gällande läsningen visade eleverna liknande resultat och skillnaderna låg i avkodning av okända ord samt läsförståelsen.Det viktigaste vid läsundervisningen är dock att läraren är kompetent och besitter en stor kunskap om den metod hen använder sig av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)