Musik inom NVT : Ett pedagogiskt verktyg för lärande inom naturvetenskap och teknik

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att kartlägga användningen av musik som ett verktyg för lärande inom naturvetenskap och teknik (NVT). I syftet ingick även att kartlägga på vilket sätt lärare använder detta verktyg i sin undervisning och om musikintresset skiljer sig mellan könen. Metoden baseras på en kvantitativ ansats med pappersenkäter till elever i årskurs 4-6 och en webbenkät till NOlärare verksamma mellan årskurs 1-6. Den kvalitativa metoden användes för att närmare få veta hur lärare använder musik inom NVT. Resultaten visar att majoriteten av samplets lärare anser musikande förekomma till en viss grad i undervisningen. Majoriteten av samplets elever menar dock motsatsen. Viljan att använda musik inom NVT är stor bland båda svarsgrupper. Bland eleverna visar tjejer ett större intresse än killar och bland lärarna visar data motsatsen. Bland lärare och elever visar resultatet att man i båda grupper har en stark tilltro till musikens effekter på kognitiv, emotionell och social utveckling. Utifrån tidigare forskning och egna slutsatser från denna studie skulle jag önska ett större ämnesöverskridande samarbete mellan musikämnet och NVT. Kunskaper och utbildning borde utökas för att ge NVT-lärare en didaktisk grund för musikande inom NVT.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)