Individers känslor, upplevelser och acceptans av e-hälsa : En inblick i individers förhållande till teknik och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Regeringens utformning av Vision e-hälsa 2025 ska göra Sverige bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter att främja jämlik hälsa. E-hälsa är ett nytt sätt för sjuksköterskan att kommunicera och ge omsorg för och till patienten. Med nya verktyg uppstår även nya hinder. Patienter är individer som var och en har olika förutsättningar och kunskaper vilka påverkar om användningen av e-hälsa blir lyckad eller ej. Syfte: Studiens syfte var att beskriva individers känslor, upplevelser och acceptans av e-hälsa. Metod: Metod för genomförd studie var litteraturöversikt men kvalitativ ansats med en deskriptiv design. Studien innefattade 13 artiklar publicerade mellan 2012 – 2020 vilka identifierades i databaserna PubMed och CIHNAL. Resultat: Deltagarnas känslor och upplevelser utmynnade i sju kategorier; känslor inför e-hälsa och teknik, förändrad självbild och förlorat självförtroende, deltagares åsikter oavsett tidigare erfarenheter av e-hälsa, upplevda fördelar och potentiella fördelar av e-hälsa, hinder som påverkar användandet av e-hälsa och teknik, tekniska hinder, sociala relationer. Dessa sammanfattades i två teman; Känslor och upplevelser som påverkade användarens acceptans av e-hälsa och Faktorer som påverkade interaktionen med e-hälsa och teknik. Resultatet visar att sjuksköterskor och vårdpersonal behöver ytterligare utbildning i hur individer kan interagera med e-hälsa och vilka individuella hinder som påverkar användandet.     Slutsats: Acceptans av e-hälsa påverkas av flera faktorer. En negativ inställning till teknik, teknologi och om individen anser sig ha bristfälliga kunskaper vid interaktion med e-hälsa kan påverka självförtroendet och självbilden, framförallt om interaktionen är misslyckad. E-hälsa kan komma bli ett viktigt verktyg för sjuksköterskan att med dess hjälp ge patienter möjlighet till autonomi och jämlik hälsa. Varje individs resurser, erfarenheter och tillgångar bör beaktas inför ett användande av e-hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)