Lärares upplevelser av kooperativt lärande i matematikundervisningen
Sammanfattning: Syftet med studien var att få en förståelse för hur lärare upplever användande av kooperativt lärande i sin matematikundervisning samt vilka för- och nackdelar de erfar med metoden. Metoden utgjordes av en semistrukturerad enkätundersökning som gav svar från 22 lärare i Sverige samt semistrukturerade intervjuer med tre lågstadielärare. Lärarna till intervjuerna valdes ut då de arbetar med kooperativt lärande i varierad utsträckning. Efter insamling av empiri genomfördes en fenomenografisk analys och data sorterades i fem kategorier; lärarens roll i klassrummet, tidsaspekt, kompetensutveckling, inverkan på elever och prata matematik. Resultatet visar att lärarna i studien kan se både fördelar och nackdelar med metoden och att det ser olika ut hur ofta lärare väljer att använda kooperativt lärande i matematikundervisningen. Några av de fördelar som lärarna upplever är att eleverna får möjlighet att prata matematik, de lär av varandra, blir engagerade och har roligt. Några nackdelar som nämns är bland annat att det kan vara tidskrävande för läraren i planeringsstadiet, lärarna upplever att de har för lite utbildning i kooperativt lärande samt att det stundvis kan bli rörigt i klassrummet. Slutsatsen visar ändå att samtliga lärare i studien har en positiv attityd gentemot arbetsmetoden och att fördelarna väger upp nackdelarna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)