Designen hjälper dialogen: En kvalitativ studie om vikten av att bygga en robust AI i stället för att utbilda användare av chatbotar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Teknologins framgång och utvecklingen av AI har lett till ett större intresse av enklare implementationer av AI, så som textbaserade konversationella agenter eller chatbotar. Trots den lovande tekniska grunden och det växande intresset verkar det finnas en negativ inställning till chatbotar, vilket är utgången för detta arbete. Genom att intervjua personer som arbetar med utvecklingen av chatbotar för verksamheter i Sverige har det identifierats en huvudproblematik som påverkar uppfattningen negativt. Detta verkar vara att det finns många chatbotar med begränsad kapacitet till konversationshantering som ger användare en generellt negativ uppfattning av chatbotar som koncept. De mest lönsamma chatbotarna som ger bäst användarupplevelse och därmed har potentialen att påverka uppfattningen av chatbotar positivt verkar kräva en stor investering och engagemang från verksamheten och en avancerad teknisk förmåga hos specialister i området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)