Hållbar utveckling utifrån perspektivet resurshållning i Hem-och konsumentkunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med min empiriska studie är att undersöka några elevers och Hem- och konsumenkunskapspedagogersuppfattning om begreppet hållbar utveckling utifrån perspektivet resurshållning.Ser vi till dagens samhälle är de allra flesta medvetna om att det måste till en förändring avvårt beteende för att hejda den alltmer negativa miljöpåverkan på vår jord. I skolan har Hem- ochkonsumentkunskap en stor funktion att fylla, hållbar utveckling och perspektivet resurshållningenär en viktig del. Resurshushållning är enligt kursplanen ett samspel mellan de tre dimensionernai hållbar utveckling. Det är det sociala, ekologiska och ekonomiska inom hållbar utvecklingsom eleverna måste lära sig att få en förståelse. Pedagogerna ska tolka och förankra och läraut för att eleverna ska bli medvetna och få en förståelse. Med denna studie vill jag visa att Hemochkonsumentkunskapspedagogerna bara använder sig av den ekologiska dimensionen av hållbarutvecklingoch resurshållning.Det kommer att finnas ett teoretiskt ramverk som har utgått ifrån det pedagogiska perspektivet,då detta perspektiv genomsyrar vår läroplan. John Dewey utgår från att människan lär för livet.Han menar att människan är i samspel med andra människor som med kunskap skapas och konkretiseras(J.Dewey 2004). I min uppsats analyserar jag det teoretiska begreppet hållbar utvecklingoch ser att perspektivet resurshushållning som är en del av hållbar utveckling är något somständigt pågår i undervisningen. Pedagogerna kommer att beskriva resurshushållning i sin undervisning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)