Vattenvana - En studie av siminlärningsmetodik för elever med ovana vid vatten

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Erik Håkman; [2015]

Nyckelord: Simkunnighet; Vattenvana; Idrott och Hälsa; Konstr;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att anpassa Svenska Livräddningssällskapets Tolkning AvSimning Och Livräddning i LGR11 till ett arbetssätt för elever med ovana vid vatten. Genomsamkonstruktion av en utvecklingsplan för praktisk simundervisning tillsammans med enutvald grupp elever planeras, implementeras och utvärderas effektiviteten av ett program försiminlärning, enligt riktlinjerna för Action Research.Metod: En kvalitativ, konstruktivistisk Action Research-studie, som genom anpassning avSvenska Livräddningssällskapets Tolkning Av Simning Och Livräddning i LGR11 (014)ämnar att, i samkonstruktion med eleverna, skapa en utvecklingsplan för vattenvana ochsimkunnighet hos elever med stor ovana vid vatten.Material: Deltagarna i studien var pojkar i årskurs 6 och 7 i samma skola, och valdes ut isamråd med elevernas lärare i Idrott och Hälsa, med motiveringen att inte ha uppnåttsimkunnighetskravet. Data insamlades vid informella elevgruppssamtal vid samkonstruktionav utvecklingsplanen, samt observationer från genomförandet av praktiska simtillfällen.Resultat: Kartläggningen av elevernas vattenvana tillsammans med utvecklingsplanensvariation i övningar och färdighetsmoment, och elevernas egna engagemang i skapandet avdenna, gav varje elev möjligheten att pröva sig fram till den metod som passade bäst. Näreleverna själva fick bestämma undervisningens upplägg, och därtill kunde avgöra vad de villeskulle förändras mellan undervisningstillfällena, kunde de slappna av och upplevasimundervisningen efter sina egna villkor, utan att vara pressade av testresultat. De fickistället möjligheten att utvecklas i sin egen takt. Undervisningen betonade ett lustfylltarbetssätt där eleverna fick utforska och uppleva vattnets positiva effekter. Med hjälp avpraktiska redskap, handgripligt lärarstöd och tydliga förklaringar under förarbete ochutförande fick eleverna fysiskt individanpassat stöd genom hela inlärningsprocessen. Detsociala samspelet mellan eleverna i gruppen bidrog därtill till motivation och inspiration somuppmuntrade eleverna att i gemenskapen våga utmana sig själva. Eleverna drog var för signytta av de stöd och metoder som passade dem, för att sedan tillsammans uppleva framgångoch glädje genom simkunnighet, och nyfunnen vattenvana.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)