Hållbarhetsredovisning, en studie om vad företag inom den privata sektorn har för motiv till att hållbarhetsredovisa

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera vad företag inom den privata sektorn har för uttalade motiv till att hållbarhetsredovisa. Metod: I denna studie har den kvalitativa forskningsmetoden tillämpats. Vidare genomfördes semistrukturerade intervjuer med olika företag verkande inom olika branscher. Intervjuerna hade alla en intervjumall som utgångspunkt vid intervjun. Empirin har kommit oss tillhanda från intervjuer med elva företag. Fem telefonintervjuer genomförda med Hemtex, KappAhl, IKEA, NilsonGroup och Fritidsresor. Även sex intervjuer genomförda på plats, dessa företag var Handelsbanken, Bring, EY, Folksam, JM och Fabege. Empiri: Resultatet visade att de främsta motiven till att privata företag valde att hållbarhetsredovisa var för att visa transparens gentemot dess intressenter, långsiktigheten vad gäller framtida generationer och företagets affärsnytta, samt att det för vissa upplevdes som ett krav. Slutsats: Beroende på hållbarhetsredovisningens omfattning och frekvens i företagen drog vi slutsatsen att det fanns ett klart samband mellan dessa och företagets motivation. De företag som etablerat arbetet mer i affärsverksamheten visade tendens till att se arbetet som långsiktigt, medan företag med ett mindre strukturerat arbete mer upplevde det som ett krav. Att visa transparent till intressenterna var även det ett viktigt motiv för företagen att hållbarhetsredovisa. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)