Matematikångestens påverkan på gymnasieelevers prestationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Det finns i skolan väldigt många elever som lider av matematikångest. För att veta hur matematikångesten påverkar elevers resultat har i denna kunskapsöversikt forskning om just detta sammanställts. För att hitta forskning i detta området har en fråga formulerats: På vilka sätt påverkar matematikångest gymnasieelevers prestationer. Ur denna fråga togs nyckelord fram för att kunna göra sökningar i olika databaser. Forskningen i denna kunskapsöversikt pekar på att matematikångesten påverkar elevers resultat på ett negativt sätt där både elevers resultat och självkänsla påverkas. Forskningens resultat förespråkar därmed att en viktig del för hela lärarprofessionen blir att utveckla strategier för att motverka matematikångest.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)