Musik gynnar barns talspråksutveckling. En pedagogisk praxis på vetenskaplig grund?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Karolina Lindell; Annika Olsson; Erica Karlsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vi vill undersöka musikens inverkan på barns talspråksutveckling. Syftet med vår undersökning är att genomstudier av böcker och artiklar, författade av verksamma pedagoger, se om och i så fall varför de använder musiksom ett redskap i barns talspråksutveckling.Vårt material består av böcker och artiklar. Våra metoder har varit att med hjälp av Internet och SAB:sklassifikationssystem finna texter lämpliga för vår undersökning.Vårt resultat visar att pedagogerna tror på musiken som språkfrämjande och att de också lägger upp derasverksamhet därefter. Pedagogerna anser att musik gynnar barns talspråksutveckling därför att rim, ramsor ochsång ger ett stort ordförråd och förmågan att tala sammanhängande under längre stycken och därför att ettlustfyllt musicerande skapar en mer positiv och kommunikativ personlighet vilket gynnar talspråksutvecklingen.Didaktiska konsekvenser det för med sig är att det blir upp till oss lärare att skapa en så stimulerande miljö sommöjligt som främjar barns musikaliska och verbala utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)