Determinism eller slump : Hur påverkas spelupplevelse av adaptiv kontra slumpmässig dynamisk musik?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Robin Johansson; Carl Olander; [2022]

Nyckelord: Datorspel; determinism; slump; adaptiv-musik;

Sammanfattning: Forskning visar på att adaptiv musik har positiva effekter på spelupplevelsen och att det föredras över linjär musik. Denna studie undersöker därför de dynamiska aspekterna som skiljer adaptiv från linjär musik genom att explorativt undersöka hur spelare beskriver skillnader i spelupplevelse i ett FPS-spel som baseras på adaptiv musik i jämförelse med dynamisk musik vars musikaliska förändringar sker baserat på slump. Fyra respondenter fick spela ett FPS-spel med två musikscenarion som följdes av en semistrukturerad intervju om deras upplevelser. Resultatet visar att respondenter upplever skillnader mellan ett adaptivt musikscenario och ett slumbaserat men att upplevelserna tenderar att variera mellan individer. Två respondenter upplevde att musiken var starkare i det adaptiva scenariot vilket var den enda upplevda skillnaden i musiken samt endast en respondent uttryckte skillnad i musiken innan de tillfrågats om det. Intresse inom framtida forskning finns i att undersöka vid vilken dynamisk bredd spelare märker av skillnader i musiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)