ATT BLI VÅRDAD AV SJUKSKÖTERSKESTUDENTER : En allmän litteraturöversikt utifrån patienternas perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Forskning visar att sjuksköterskestudenterna upplever att det finns samband mellan handledarens kunskap och hur detta har en inverkan på hur patientvården genomförs. Brister i handledning ökar osäkerheten och detta kan i sådana fall ha en negativ påverkan på patienternas vård. Syfte: Syftet var att beskriva patienternas erfarenheter av att vårdas av sjuksköterskestudenter. Metod: En allmän litteraturöversikt där 10 artiklar av både kvalitativ och kvantitativ ansats låg till grund för resultatet. Resultat: Visade att patienterna har delade åsikter kring att vårdas av sjuksköterskestudenter. Patienterna strävade efter trygghet i vården och om det uppstod en bristande relation till sjuksköterskestudenterna kunde det innebära att de valde att istället ta avstånd från vården. De flesta patienter var tillfredsställda med sjuksköterskestudenternas vårdande men att den största bristen var kommunikationen. Patienternas välbefinnande ökade när sjuksköterskestudenterna kom med positiv energi och var engagerade i patienternas vård. Slutsats: Som patient är det lätt att känna sig obekväm när en inte är i den normala miljön, patienterna uppskattade därför empatin sjuksköterskestudenterna visade. Att handledaren var tillgänglig under vårdandet av sjuksköterskestudenterna var extra viktigt för patienterna då vården upplevdes vara mer stabil och säker. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)