Design och implementation av en e-butik med en personifierbar produkt för att uppnå nytta och effektivitet : Utveckling av e-butiken Coffe Creation

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att finna faktorer som gör en e-butik med personifierbara produkter användbar i form av effektivitet och nytta. Processen fram till slutprodukten har gjorts med en iterationsbaserad user-centered design-metod där utvecklarna under arbetets gång har haft en kontinuerlig dialog med slutanvändaren. Designmässiga val har gjorts utifrån återkoppling från användartester vilket har resulterat i en slutsats om att det finns fem faktorer som är viktiga att ha i åtanke då en e-butik för personifierbara produkter ska utvecklas. Att applikationens syfte och funktion presenteras för användaren visade sig vara viktigt för såväl nytta som effektivitet. Användarens förståelse om hur ett val som tas i applikationen kommer att påverka produkten är kopplat till nytta, och applikationens återkoppling kring ett val som har gjorts är kopplat till effektivitet. En väl utarbetad hierarki för det flöde användaren går igenom vid anpassning av en personifierad produkt är en kritisk faktor för effektivitet. Den sista faktorn är relaterad till ett begrepp som har benämnts alternativa köpflöden. Detta handlar främst om att det kan finnas en användarnytta med att utgå från förinställda produkter vid anpassning, istället för att skapa en ny produkt från grunden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)