Så lyckas du på LinkedIn : – En kvantitativ och kvalitativ studie av kommunikation på LinkedIn

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Organisationer använder sig ofta av flera olika sociala media för att nå ut till sina målgrupper, då en lyckad kommunikation har visat sig öka omsättningen (Okazaki,Katsukura och Nishiyama, 2007). Men det finns ännu ganska lite forskning om varför viss kommunikation lyckas nå ut med sitt budskap. Samtidigt söker allt fler organisationer svar på hur de ska göra för att kommunicera bättre och nå ut genom mediebruset. Annars riskerar de kommunikativa insatserna att falla platt, upplevas som intetsägande och sakna betydelse då de väcker minimalt med respons och engagemang hos målgruppen. Tidigare studier har funnit att Twitter och LinkedIn är två av de mest användbara sociala mediekanalerna för organisationer som vill kommunicera med sina målgrupper, mer specifikt potentiella samarbetspartners, potentiella anställda och konsumerande kunder. Därför menar vi att en studie av kommunikationen på LinkedIn via influencers är intressant ur ettMKV-perspektiv, då vi ämnar undersöka vilka kommunikationsfaktorer som påverkar engagemang i olika typer av inlägg på LinkedIn. Metod och material: För att besvara våra frågeställningar har vi använt oss av en kvantitativ innehållsanalys och en kvalitativ textanalys.Genom den kvantitativa metoden har vi analyserat 155 inlägg som publicerats av 16 influencers under en tvåveckors period. Vi har mätt engagemanget för alla inlägg genom att se till antalet kommentarer och reaktioner från andra användare på LinkedIn. I den kvalitativa metoden valde vi ut tre inlägg som vi utifrån resultatet i den kvantitativa delen såg hade högst genomsnitt kommentarer samt reaktioner. Vi valde att titta vidare på dessa tre inlägg för att identifiera det unika med kommunikationen i dem som gjorde att just dessa engagerade i högre utsträckning än andra inlägg. Huvudresultat: Utifrån vår studie har vi funnit att en kategori är vanligast förekommande som primär kommunikationskategori bland våra 16 influencers. Vi har även funnit att oavsett innehåll i inlägget finns det en primär kommunikationskategori som skapar mer engagemang i fråga om reaktioner samt att en annan kategori engagerar mer sett till viljan att kommentera. Att använda sig av visuellt intresseväckande innehåll ser vi också ökar engagemanget hos mottagarna jämfört med att inte använda sig av denna typ av innehåll. Vi finner också att för att bygga förtroende på LinkedIn kan det vara en god idé att använda sig av en kombination av flera av de marknadsföringsstrategier som vi presenterat i vår studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)