"Man måste tillåta lite galenskaper" : En undersökning kring hur fritidslärare arbetar med rastaktivism som uppdrag

Detta är en M1-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur fritidslärares och rektorers syn på rollen som rastaktivist speglas i hur rastverksamheten organiseras, särskilt i relation till elevers informella lärande. För att finna svar på detta innefattar examensarbetet totalt nio stycken semistrukturerade intervjuer med pedagoger och rektorer. Ur intervjupersonernas svar har det gått att urskilja totalt fem stycken huvudteman och två underteman: personal (med rektorer och pedagoger som underteman), effekter, eleven, arbetsprocesser samt miljö. Intervjuerna har sedan transkriberats och analyserats tematiskt. Det sociokulturella perspektivet, med sitt fokus på språk och samverkan har legat till grund för vidare analys och diskussion. Intervjupersonerna har förmedlat vikten av att rastverksamheten är prioriterad och välorganiserad, såväl miljömässigt som arbetsmässigt. I och med det finns möjlighet till positiva effekter för elevernas välmående och utveckling enligt intervjupersonerna. De förmedlade vikten av att ha ledningens stöd i arbetet, som annars ter sig i stort sett omöjligt. Examensarbetet pekar på slutsatser som att arbetet med rastverksamhet kan leda till förbättringar av klassrumsklimat samt förbättringar av inlärning. Det pekar även på att arbetet kan leda till ett högre välmående hos eleverna. Arbetets slutsatser kan även peka på att intervjupersonerna upplever att arbetet med rastverksamhet bör falla under fritidshemmets uppdrag. Vi hoppas i förlängningen att rastverksamheten får en chans att vidareutvecklas på bästa möjliga sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)