Konsumentbeteendets påverkan på försörjningskedjan : Kvantitativ studie om att undersöka effekter av ändrad livsmedelskonsumtion under oro för kriser

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

Sammanfattning: Konsumentbeteende påverkas av olika faktorer, oro för kriser är något som kan förändra konsumentbeteendet och ha en stor påverkan på livsmedelskedjan. Under covid-19 syntes dess förändringar tydligt då rädsla och oro fick människor att bunkra. Liknande beteenden märktes även under början av kriget mellan Ryssland och Ukraina. Det har märkts av i form av tomma butikshyllor och att vissa butiker haft problem med beställningar. I nuläget har inte kriget stor påverkan på Sveriges försörjningskedja men det är svårt att bedöma hur det kommer se ut längre fram. På grund av den ökade efterfrågan leder det till variationer i beställningar som ökar längre bak i kedjan, detta fenomen kallas för bullwhip-effekten och startar hos konsumenter. Syftet med denna studie är att undersöka effekter i försörjningskedjan på grund av ändrat konsumentbeteende i en kris. För att uppfylla syftet och svara på frågeställningarna valdes ett kvantitativt förhållningssätt. Vi valde att göra en enkätundersökning för att få en stor representation av befolkningen. Enkäten syftar till att ge en uppfattning om konsumenters val och hur kriget och covid-19 påverkat deras konsumentbeteende och se exempelvis om de köper mer av vissa livsmedel eller bygger lager för att få en uppfattning om hur det påverkar försörjningskedjan.Slutsatsen blev att konsumentbeteendet från covid-19 inte har en stor påverkan på försörjningskedjan idag. Pandemin visade hur viktigt det är att livsmedelskedjan är flexibel och bör resultera i mer kontroll av lagerhållning och delning av information för att mildra bullwhip-effekten. En del respondenter uttryckte känslor av stress när de såg tomma hyllor i livsmedelsbutikerna sedan kriget i Ukraina började. Respondenterna visade också sig mer påverkade från sociala medier än vänner och familj. Trots antagande att de ej känt sig påverkade av kriget har ca 40% köpt extra av framför alltkonserver. Studien påvisade att många respondenter är oroliga för att framtida kriser kommer påverka försörjningskedjan. Om en ny kris skulle uppstå kommer vi förmodligen se liknande konsumentbeteende som i de två föregående kriserna. Detta resulterar i fortsatta störningar i kedjan och bullwhip-effekten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)