Undersökning gällande installation av tekniska system avseende skydd mot anlagda bränder i svenska skolor

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

Sammanfattning: I Sverige har anlagda bränder i skolbyggnader varit ett samhällsproblem i flera årtionden och problemen kulminerade i mitten av 00-talet. Ett forskningsprogram initierades som genomfördes under perioden 2007 – 2012. Slutrapporten publicerades 2013. Forskningsprogrammet var tvärvetenskapligt med fokus på dels sociala orsaker och faktorer som bidrar till att ungdomar anlägger bränder. Dels lämpliga tekniska system som kan tillämpas på skolbyggnader för att förebygga att bränder anläggs eller verka skadebegränsande när en brand har anlagts. Sedan forskningsprogrammet avslutades har antalet anlagda bränder i skolbyggnader inte gått ner på nationell nivå. Det är dock oftast en liten andel av alla bränder som står för en stor del av den totala skadekostnaden. Ett exempel är Torslandaskolan i Göteborg som brann ner 2009 på grund av att ungdomar antände en brand intill skolan. Branden spred sig till byggnaden som blev totalförstörd och skadekostnaderna uppgick till 117 miljoner kronor. Med ett fungerande brandskydd ska brandens omfattning begränsas, men vanligt konventionellt brandskydd som är projekterat enligt gällande myndighetskrav förutsätter att branden startar i en brandcell. För att brandskyddsprojektera skolbyggnader mot anlagda bränder krävs att fastighetsägaren tillämpar en egen ambition som är högre än vad föreskrifterna kräver enligt Boverkets byggregler. I examensarbetet genomfördes en intervjustudie med fastighetsägare av de kommunala skolorna i de tio kommuner som hade flest anlagda bränder i skolbyggnader under perioden 2011 – 2015. Syftet var att ta reda på ifall användandet av tekniska system i skolbyggnader hade förändrats sedan den förra inventeringen som genomfördes år 2011. Kvalitativa intervjuer genomfördes med fastighetsägare där deras erfarenheter, kunskaper och strategier gällande anlagda skolbränder undersöktes. Vidare genomfördes intervjuer med två kommunala räddningstjänster för att få en bild av hur de arbetar med skolungdomar. Resultatet från studien visar att alla fastighetsägare arbetar med egna ambitioner för brandskyddet i sitt fastighetsbestånd. Dock varierar det vad denna ambitionen innebär och kunskapen om problematiken med anlagda skolbränder och de tidigare forskningsresultaten varierar. Numerärt hade de tre storstadskommunerna Göteborg, Stockholm och Malmö flest bränder, men viktat mot invånarantalet hade Stockholm förhållandevis få bränder under tidsperioden. I flera av de mindre kommunerna varierade antalet bränder kraftigt mellan olika år. Denna variation kan vara en av anledningarna till att kunskapen varierar mellan olika fastighetsägare. Jämfört med inventeringen som genomfördes år 2011 är fortsatt detektionssystem den vanligaste egna ambitionen och förekomsten av utvändig detektering har ökat. Vissa kommuner bygger alltid med obrännbar fasad och det är vanligt att utomhusmiljön utformas på ett sätt så att det ska försvåras att bränder anläggs. Generellt sett tillämpar fastighetsägarna samma strategi på alla skolor vid nyproduktion och i områden där skadegörelse är vanligt förekommande utökas ofta skyddet genom att exempelvis sätta upp övervakningskameror eller termosensorer. Alla kommunerna har uppdaterat sina tekniska anvisningar under perioden 2014 – 2017 men det framkom inga omfattande eller tydliga förändringar av hur användandet av tekniska system i svenska skolor har förändrats de senaste åren. Generellt sett var även alla fastighetsägare nöjda med den nivån av brandskyddet som tillämpades på deras skolbyggnader. Förändringar i Boverkets byggregler har tillkommit sedan 2011. Exempelvis har krav på ventilerade takfötter tillkommit då vinden utgör en egen brandcell jämfört med planet nedanför. Vid intervjuerna var brandskyddsprojektering vid nybyggnation centralt. Framtida studier bör exempelvis undersöka hur brandskyddet är på det befintliga fastighetsbeståndet och hur kostnaderna på grund av anlagda skolbränder har förändrats de senare åren. Slutsatsen från studien är att antalet anlagda bränder i skolor och förskolor är lägre än toppnoteringarna under andra halvan av 00-talet. Det skiljer sig mellan olika kommuner hur arbetet att förebygga att bränder anläggs bedrivs och vilka val som görs vid brandskyddsprojektering av skolbyggnader. Alla fastighetsägare har en egen ambition men omfattningen på ambitionen varierar från att omfatta krav på detektering till att omfatta exempelvis krav på fasadmaterial eller okrossbara glas i markplanet. Generellt sett var fastighetsägarna nöjda med nivån på brandskyddet. Kunskapen om den tidigare forskningen var inte utbredd och hade dessa resultat implementerats i kommunernas arbete i en högre grad hade eventuellt större förändringar kunnat identifierats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)