Scania - den eviga singeln?

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Kristina Bengtsson; Johanna Kastenholm; Sandra Svensson; [2007-03-06]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den svenska nyttofordonstillverkaren Scania har varit ett intressant förvärvsobjekt under flertalet år. Volvo har tidigare försökt förvärva Scania, men hindrades av EU-kommissionen. Under den senaste tiden har Scanias värld åter satts i gungning i och med att företaget blivit föremål för ett ytterligare förvärvsförsök. Denna gång är det den tyska nyttofordonsproducenten MAN som har lagt ett fientligt bud på Scania. Bakom budet ligger en tro på att det går att realisera synergier genom nära samarbeten inom områden som produktion, förvaltning, inköp, forskning och utveckling samt service. I takt med att branschen konsolideras mer och mer ökar företagens storlek och stordriftsfördelar kan i många fall erhållas. Om förvärvsförsöket lyckas kommer det att bli en stor europeisk lastbilskoncern bestående av Volkswagen, MAN och Scania. Scania har dock tackat nej till budet. Frågan är vad som skulle tala för ett samgående och vad det skulle resultera i. För att kunna analysera Scania utifrån budsituationen har den fundamentala analysen tillsammans med fyrkantsmodellen använts som verktyg i uppsatsen. Information om Scania, dess konkurrenter och omvärld har hämtats från extern information. En intervju med branschanalytikern John Hernander på Kaupthing Bank har genomförts. Nyttofordonsbranschen påverkas av olika faktorer i den kringliggande omvärlden. Den tilltagande globaliseringen, förändring i kundpreferenser, strängare emissionsstandards samt det tilltagande konkurrenstrycket är faktorer som gör att tendensen till konsolidering bland nyttofordonstillverkare världen över förstärks. Myndigheternas krav på miljövänligare motorer innebär enorma investeringar för utveckling av ny teknik för lastbilsbolagen. Då nyttofordonsbranschen kräver mycket investeringar i form av anläggningar och produktionsmaskiner behövs en stor produktion för att hålla styckkostnaderna nere. Den europeiska marknaden är mogen och service av fordon får allt större betydelse. Potential för en långsiktig tillväxt finns istället i Östeuropa, Latinamerika och Asien. Scania har haft en god resultat- och lönsamhetsmässig utveckling de senaste åren. Även under åren med avmattningar som ägt rum på företagets huvudmarknader har Scania lyckats hålla uppe ett gott resultat och öka sin lönsamhet vilket visar på en god styrka och strategi i en cyklisk bransch. Det specifika modulsystemet spelar en viktig roll för Scanias verksamhet. Scania är fokuserad på det allra tyngsta lastbilssegmentet på marknaden och har ingen egen produktion av en medeltung lastbil vilken krävs på de ännu ej utvecklade tillväxtmarknaderna. Ett ytterligare argument är kundens önskemål på att finna allt på ett ställe. Därför skulle Scania dra fördel av ett samgående med MAN som har alla viktklasser i sin produktportfölj. Scanias identitetskänsla är emellertid mycket hög vilket gör att det har en stark vilja att vara självständigt. Strategin är att växa organiskt istället för genom fusioner och uppköp. Skalekonomi anser Scania kan uppnås genom att samarbeta med andra. Det bud som MAN har lagt på Scania är för lågt med hänsyn till vad Scania anser själva vilket även backas upp av analytikern John Hernander. Ett ja till MAN:s bud anser vi inte vara den bästa lösningen då det förutom att budet är för lågt skulle innebära en flytt av makten från Sverige. En fusion företagen emellan med lika maktutövning skulle däremot kunna ge dem båda fördelar och en god start tillsammans på de nya tillväxtmarknaderna. Affären kommer dock att avslutas på Scanias huvudägare Investors villkor. Vad händelseförloppet kommer att utmynna i är emellertid ovisst då MAN satt budfristen till den sista januari 2007.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)