Den förgivettagna miljön : diskurser kring inne- och utemiljön i två läroplaner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syfte: att genom närläsning och analys undersöka och jämföra hur miljön, det vill säga ute- och innemiljön, skrivs fram i förskolans läroplan från 1998 och 2018. Metod: Utifrån vårt intresse fär närläsning och analys av förskolans läroplan med fokus på utemiljön, valde vi att använda oss av textanalys i form av diskursanalys som teori och metod. Resultat: Efter att vi jämfört de två utgåvorna av läroplanen visade det sig att det i Lpfö 98 fanns färre citat om miljön jämfört med i Lpfö 18, men att den tidigare läroplanen hade en större variation av de beskrivande orden. I de två läroplanernas texter framträdde två diskurser: diskursen om den förgivettagna utevistelsen och diskursen om den förgivettagna innemiljön som plats för didaktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)