Lärares arbetssituation : En kvalitativ studie om konflikter, konflikthantering och arbetsmiljö ur ett lärarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Konflikter på arbetsplatsen är vanligt förekommande.  Vi är av tron att inom skolmiljön är det mer vanligt med konflikter än på övriga arbetsplatser. Yrkesrollen lärare innebär en förväntan att kunna hantera och lösa konflikter som uppstår. Denna kvalitativa studie syftar till att belysa lärares arbetssituation utifrån de konflikter som lärare möter i sin yrkesroll och hur de väljer att hantera dessa samt hur det påverkar lärares arbetsmiljö.  Utifrån semi-strukturerade intervjuer har vi kunnat fånga respondenternas känslor och upplevelser om konflikter och hur dessa hanteras samt hur lärares arbetsmiljö påverkas av konflikter. Studiens teoretiska ramverk är uppbyggd på relevanta teorier som är applicerbara inom skolan och ställs i relation till den faktiska konflikthantering som lärare använder sig av idag. I resultatdelen ställs de aktuella  teorierna mot lärarnas faktiska konflikthantering. Fortsättningsvis presenteras konflikter som har påverkan på arbetsmiljön och om arbetsmiljön faktiskt påverkas negativt av konflikter. Avslutningsvis består det insamlade empiriska materialet av sju kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lärare på både grund, mellan, hög och gymnasienivå.  Resultatet av studien visar på att yrkesrollen lärare stöter på konflikter dagligen. Lärare möter konflikter som är mellan elever, med elever, mot föräldrar och även mot system. Konflikter med och mellan elever anser sig lärarna vara en del av arbetsuppgiften, att forma demokratiska medborgare. Konflikterna som uppstår gentemot föräldrar är den som är mest påfrestande för nyutexaminerade lärare. En systemkonflikt uppstår i takt med lärarens arbetsuppgifter och är den som majoriteten av våra respondenter anser påverkar arbetsmiljön mest. Hur lärare hanterar dessa konflikter tycks variera, vi ser dock ett mönster i ett förebyggande arbete som kan kopplas till våra valda teorier. Även att lärare kliver in som en tredje part för att medla i en konflikt är något som är förekommande. Sista syftet var att se ifall arbetsmiljön påverkas av lärares konflikter och resultaten visar att konflikter till stora delar påverkar arbetsmiljön negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)