Lärarens roll i teaterundervisning En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Linnea Lundberg; Tilda Meissner; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna litteraturstudie syftar till att undersöka hur aktuell forskning diskuterar lärarens roll i förhållande till eleverna i teaterundervisning. Som blivande teaterlärare önskar vi få en ökad förståelse för vår kommande yrkesroll. I resultatet presenteras aspekter av lärarens roll utifrån rubrikerna Läraren som ledare och Lärarens strategier. Här diskuteras läraren som ledare utifrån vikten av att ha kontroll över gruppen och lärarens auktoritet. Vi kan också följa diskussioner kring ett demokratiskt ledarskap där läraren fungerar som en samarbetspartner till eleverna. Vidare beskrivs lärares olika strategier och metoder för att främja elevers engagemang och autonomi, samt ett gott klimat i elevgruppen. Forskarna beskriver hur lärare främjar elevernas engagemang genom att ge dem respekt och väcka deras nyfikenhet och fantasi. I resultatet framgår att elevens autonomi främjas genom kreativt tänkande och genom att eleverna aktivt deltar i teaterundervisningen. Ett gott klimat i elevgruppen kan bland annat främjas av samtal om förtroende i början av en process, att alla inkluderas i undervisningen samt att läraren verkar för att eleverna ser varandra. Forskarna lyfter att lärarna försöker ge makt till sina elever genom att till exempel inkludera dem i beslut. Det kan också ske genom att lärarna lämnar över ansvar till eleverna i undervisningen. Litteraturstudien synliggör att det saknas forskning som behandlar lärarens roll i teaterundervisning i den svenska gymnasieskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)