Hur SVT kan använda CSR för att få unga vuxna att betala TV-avgift : TV-avgift ur ett CSR-perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Jonathan Sobin; Emelie Utterström; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppgiften var att genomföra ett projekt inom begreppet Corporate Social Responsibility [CSR]. CSR är ett begrepp som inte har en entydig betydelse. Det handlar om ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar men varje företag måste skapa sin egen definition och bestämma hur de vill arbeta med CSR-relaterade frågor. Det är ingen hemlighet att företag som arbetar mycket med CSR ligger i framkant hos konsumenter då CSR har blivit starkt förknippat med ett företags varumärke. I den här rapporten reds begreppet ut med hjälp av en litteraturstudie, intervjuer och en enkätundersökning. Den europeiska kommissionens och Carrolls definitioner blir det här arbetets definition. Med kännedom om CSR valdes företaget Sveriges Television [SVT] att studeras. SVT valdes därför att det är ett företag som många svenskar har någon form av uppfattning om, likaså om TV-avgiften som till största del finansierar företaget. Svenskar spenderar mycket av sin fritid framför TV:n och de allra flesta svenskar har tittat på SVT-kanaler någon gång. Svenskar som enligt definition borde betala men struntar i det uppskattas vara 13 %. Bland de som väljer att inte betala TV-avgiften är unga vuxna överrepresenterade. Undersökningar visar att den yngre generationen idag tar för givet att företag arbetar med CSR-frågor. Att dessa frågor idag är så självklara för unga gjorde att arbetet ledde in på målgruppen unga vuxna och deras syn på TV-avgiften. Unga vuxna är i den här rapporten definierade som män och kvinnor i åldrarna 18-30 som har flyttat hemifrån och har en TV-mottagare. En frågeställning utformades: Går det att använda CSR-tankar för att få unga vuxna att betala TV-avgift? Intervjuer med både CSR-ansvarig och ekonomidirektör på SVT gav väsentlig information om både deras personliga syn på CSR samt hur företaget SVT har valt att definiera det. Båda är engagerade i CSR-frågor och tycker att det är viktigt för företag att involvera dessa tankar i företags arbete och marknadsföring. Genom att kombinera deras definitioner fås kanske den bästa, en del hjärta och en del penningbegär. En enkätundersökning genomfördes under projektets gång och det befarade bekräftades då svarsfält innehöll kommentarer som tydde på missuppfattningar. Svenskar tror att SVT är statligt finansierat, när det egentligen är ett public service-företag finansierat endast av dess tittare. Regeringen är endast inblandad i SVT:s sändningstillstånd samt fastställandet av TV-avgiftens storlek. SVT är transparenta i sitt CSR-arbete men det måste bli mer tillgängligt. Dessutom måste rådande missuppfattningar redas ut för att stärka företagets varumärke. Ett väl genomfört CSR-arbete som inte syns kanske inte är ett bra CSR-arbete i slutändan. En TV-produktion eller ett brevutskick kanske är en lösning då alla inte tar ett eget initiativ att besöka SVT:s hemsida.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)