Sociala medier som marknadsföringsverktyg åt musikartister

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik; Lunds universitet/Ekonomihögskolan

Sammanfattning: Sociala medier är idag en stor mötesplats för människor över hela världen. Användningsområden för sociala medier har ökat de senaste åren. Från att ha använts nästan exklusivt för kommunikation mellan vänner och bekanta har nu företag, organisationer och även musikartister börjat använda sociala medier som ett verktyg för marknadsföring. Denna uppsats lägger fokus på musikartisters användande av sociala medier i detta syfte. Vi inleder med en historia om artisten Justin Bieber som illustrerar hur han fick ett stort karriärmässigt genombrott genom att använda sociala medier. Mot denna bakgrund undersöker vi möjligheter som gör att sociala medier används för marknadsföring av artister. Syftet är att beskriva och förklara möjligheter som medför att sociala medier används för marknadsföring av artister. För att genomföra denna studie används kvalitativa intervjuer som ställs i kontrast till befintlig litteratur inom ämnet. Slutsatsen pekar på att sociala mediers möjligheter att skapa relationer mellan människor ligger till grund för dess användbarhet som ett marknadsföringsverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)