CSR-arbetet i praktiken : En kvalitativ studie som undersöker hur tre stora detaljhandelsföretag arbetar med CSR

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Bidragandet till en hållbar utveckling är en väsentlig faktor som ständigt är under förändring och utveckling. Numera inkluderas konceptet Corporate Social Responsibility (CSR) i förhållande till att uppnå legitimitet men även för att samhället kräver det. Upprättandet av CSR är i Sverige lagstadgat för stora företag, men inte för små och medelstora företag. Trots detta väljer företag att etablera ett strategiskt CSR-arbete, utöver de juridiska skyldigheterna, för att agera etiskt och bidra med nytta till för sig själva och samhället. Begreppet CSR beskrivs som en självreglerande affärsmodell och uppfattas vara fundamental i företagets sociala ansvarstagande, för dess intressenter, samhället men även dem själva. Emellertid förekommer två ytteligare nyckelfaktorer: ekonomiskt och miljömässigt ansvarstagande som tillsammans med det sociala ansvaret bidrar till en hållbar utveckling.  Syftet med studien är att bidra med en utvecklad teori beträffande hur CSR-arbetet ser ut inom svenska detaljhandelsföretag. Följaktligen avser studien att undersöka den rådande skillnaden mellan vad CSR innefattar och hur det tillämpas i praktiken, vilket bidrar till en bättre förståelse kring den praktiska situationen. För att besvara syftet baseras studien på en kvalitativ forskningsansats och innefattar två intervjuer per företag, samt granskning av företagens hållbarhetsrapporter för de tre utvalda företagen; Mio, Rusta och Coop.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)