Flerspråkighet i förskolan. : Förskollärarens arbetssätt med flerspråkiga barn i förskolan med fokus på modersmålet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om flerspråkiga barns modersmålsinlärning och utveckling i förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar för att stötta och främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan så att de utvecklar sitt modersmål. Vilka strategier, metoder och verktyg pedagogen använder för att utföra arbetet att barn lär sig och utvecklar sitt modersmål. Hur pedagogen samarbetar med vårdnadshavaren för att utveckla barnens språk. Metoden som vi har använt i studien är en kvalitativ metod som är baserad på strukturerade intervjuer med fyra förskollärare. Intervjuerna har använts för att samla in data kring förskollärarnas arbetssätt gällande flerspråkighet i förskolan. Studien utgår utifrån ett sociokulturellt perspektiv eftersom vi anser att denna teori är relevant till det vi undersöker, alltså hur förskollärare arbetar för att stötta och främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Vi har använt oss av centrala begrepp som relaterade till våra syften och frågeställningar såsom väglett deltagande, intersubjektivitet, redskap/artefakt, mediering och interaktion, proximala utvecklings zon samt stöttning/scaffolding. Resultatet av studien har visat att förskollärarnas förhållningssätt, samverkan med vårdnadshavare och inkluderande miljö. Metoder och strategier är avgörande faktorer för flerspråkiga barns språkutveckling. I resultatet presenteras metoder som digitala verktyg, musik och böcker. Resultaten som vi kommit fram till är att dessa faktorer spelar en stor roll vid modersmålspråkinlärning och utveckling i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)