Simulera mera : Ger övning färdighet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Röda Korsets Högskola

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikation mellan personal inom hälso- och sjukvården är viktiga faktorer för att kunna garantera patienten säker vård. Sjuksköterskan ska ha kompetens att kunna fördela och koordinera uppgifter samt ha översikt av teamarbetet. Sjuksköterskan bör ha kunskap om säkerhetsarbete för att kunna garantera säker vård. Det finns ett uttryckt behov inom vården av relevanta och tidsenliga lag- och kommunikationsövningar, där teambaserade simulatorövningar framstår som en pedagogisk och tillförlitlig inlärningsmetod. Syfte: Att beskriva vad studenter vid ett lärosäte, som utbildar sig till specialistsjuksköterskor inom intensivvård, anser om teambaserad fullskalesimulatorträning. Metod: En pilotstudie där 32 sjuksköterskor som studerar till specialister inom intensivvård, ombads svara på en enkät om vad de ansåg om en simulatorövning som de genomfört där omhändertagandet av svårt skadade patienter tränades i team. Resultat: Majoriteten av studenterna ansåg att simulatorövningen haft god effekt och beskrev att övningen haft positiv inverkan på deras förmåga att öva kommunikation i ett team samt att få tillämpa teori i praktik. De uttryckte önskemål om mer simulatorträning under utbildningen samt kontinuerlig övning i sin yrkesverksamma roll. Slutsats: Teambaserade fullskalesimulatorövningar tycks vara en pedagogisk inlärningsmetod för att öka kompetenser och lära studenter att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)