Förutsättningar för engagemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Sammanfattning: Introduktion: Konkurrenssituationen på den globala marknaden har lett till ett ökat behov av högpresterande medarbetare. Rapporter visar på låga siffror värden över gällande graden av engagemangsgrad, vilket belyser behovet av åtgärder för att höja engagemangsnivån i hela organisationen för att öka dess prestationsförmåga. Syfte: Syftet med studien är att identifiera förutsättningar för engagemang i en organisation samt om graden av individuellt engagemang skiljer sig mellan yrkesgrupper i en organisation. Metod: En övergripande litteraturgenomgång av befintlig litteratur i ämnet genomfördes där förutsättningar identifierades i form av organisatoriska faktorer och individuella drivkrafter för engagemang, varpå en teoretisk referensram arbetades fram. Efter det genomfördes en fallstudie för att samla in empiri, detta utfördes på ett företag i Gävle som tillverkar lågfartshissar. Studien är både kvalitativ genom intervjuer men även kvantitativ med en enkät, vilket båda genomfördes på ett fallföretag. En analys genomfördes där empirin ställdes emot den teoretiska referensramen varpå slutsatser kunde dras. Resultat: Personalen på fallföretaget, som visade en hög grad av engagemang beskrev begreppet dels som en känsla av glädje och dels ett agerande genom ansvarstagande med ett driv i förändringar. Det visade sig att uppfattningen om vilka förutsättningar som driver engagemang skiljde sig mellan yrkesgrupper i företaget. Slutsats: Synen på vad som driver engagemang har signifikanta skillnader beroende på yrkesgrupp i en organisation. Alla de olika faktorerna och drivkrafterna visade sig ha inverkan på engagemang, det indikerar dock på att vissa faktorer och drivkrafter inte uppfattas som engagemangshöjande då de snarare upplevs som basbehov. Olika yrkesgrupper visar sig även ha inverkan på graden av engagemang.   Nyckelord: commitment, engagement, organi?ation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)