Har det hänt något sedan förslagslådan? : En studie av hur tjänsteföretag tar tillvara på medarbetarnas idéer

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomi

Sammanfattning: Alla företag måste ständigt utvecklas för att vara konkurrenskraftiga och ett viktigt konkurrensmedel är företagens tjänster. De senaste tio åren har mycket forskning fokuserat på hur kunden kan involveras i tjänsteutvecklingen. Hur företaget kan ta tillvara på idéerna och kunskapen hos medarbetarna som möter kunderna finns det inte lika mycket forskning kring. Dock är de flesta överens om att medarbetarna är en viktig resurs och att medarbetarna som möter kunderna har en unik relation till kunderna. Med bakgrund av detta menar vi att det är viktigt att studera hur företag tar tillvara på dessa medarbetares idéer.  Detta var utgångspunkten för studien. Den tidigare forskning som finns inom fältet har till stor del fokuserat kring vilka faktorer som påverkar och/eller gör ett förslagssystem framgångsrikt. Flera studier har valt att studera företag som är duktiga på att ta tillvara på medarbetarnas idéer och som arbetar systematiskt med detta. Med bakgrund av detta valde vi att studera företag som inte uppfattar sig som mest framgångsrika på att ta tillvara på medarbetarnas idéer. Studiens teoretiska bakgrund har utgått från sju stycken tidigare publikationer inom området. Utifrån dessa identifierades tolv faktorer som tidigare forskning menar påverkar hur medarbetarens idéer tas tillvara. Den tidigaste publikationen som studien utgått från publicerades 1971 och den senaste 2010. Vidare har de tidigare publikationerna delvis haft olika angrepsätt och metoder för att studera fenomenet.  Med utgångspunkt från tidigare studier inom området intervjuades medarbetare och chefer i tre företag. Medarbetarna som intervjuades möter alla kunder i sitt dagliga arbete. Dessa intervjuer utgör det empiriska materialet i vår studie. Analysen tar utgångspunkt i de tolv faktorer som, utifrån tidigare forskning identifierat som påverkansfaktorer på hur företag tar tillvara på medarbetarnas idéer. Vidare identifieras ytterligare faktorer som verkar ha en påverkan på hur företag tar tillvara på medarbetarnas idéer. Studien visar att företag använder flera parallella system för att ta tillvara på medarbetarnas idéer. De vanligaste tillvägagångssätten för att ta tillvara på idéer är att medarbetarna antingen implementerar idén själv eller delar med sig av idén till närmaste chefen. Företagen som studerats har en kultur som är inriktad på utveckling och ser positivt på idéer från medarbetarna. Strategin och systematiken i att ta tillvara på idéer är inte lika tydlig. I studien konstateras det också att det är svårt att kommunicera kring idéer och förslag.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)