”Tack för att du ser mig” : Hur integration kan förstås genom två integrationsprojekt

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Integration är ett ämne som alltid varit omdiskuterat. På 1960–1970-talet handlade det om utrikesföddas anpassning till majoritetssamhället medans det idag handlar om en integrationspolitik. År 2015 skedde en kraftig ökning i antalet asylsökande till Sverige, vilket var en följd av det syriska inbördeskriget och den europeiska flyktingkrisen var ett faktum. Tre procent av Sveriges befolkning bor i Norrbottens län som är det största i landet,där utlandsfödda är en viktig del i länets befolkningsutveckling. Av de personer som invandrar till Sverige flyttar många ifrån den kommun de först kommit till. För att bemöta de människor som kommer till Norrbotten, startades år 2015 integrationsprojekteten Progress tillsammans som sträcker sig regionalt i länet och Vänskapsprojektetsom är verksamma lokalt i en av kommunerna. Syftet med studien har varit att övergripande undersöka hur integration kan förstås genom att undersöka två pågående integrationsprojekt på regional-och lokalnivå. Studiens två huvudsakliga frågeställningar var att undersöka förståelse för integration genom personer arbetandes med ett integrationsprojekt och deltagare i ett integrationsprojekt.Metoden för studien har varit kvalitativ där materialet inhämtats från åtta semistrukturerade intervjuer. Materialet har analyserats genom de teoretiska begreppen socialt kapital och integrationsteori.Resultatet visar att den sociala aspekten i relation till lokalbefolkningen är avgörande för en positiv integration.Personer arbetandes med, och deltagare i ett lokalt och regionalt integrationsprojekt förstår integration med att detfinns utmaningar som ny person till att komma in i ett samhälle. Dessutom är deras förståelse av integration att människor skiljs åt baserat på varifrån de kommer och att individen inte tas hänsyn till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)