Anpassning av energidata för ökat engagemang i energieffektiviseringsarbetet : En kvalitativ studie av energidatabehov i tre organisatoriska nivåer på ett industriföretag i järn- och stålsektorn

Detta är en Master-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

Sammanfattning: Syftet med studien är att utveckla ny kunskap om behovet som finns för energidata i ett industriföretag som verkar inom järn- och stålsektorn. Studien bidrar på så sätt till en djupare förståelse för faktorer som begränsar eller ökar en organisations förmåga att använda energidata. Användning av energidata har hög verksamhetsrelevans inom vald näringslivsgren eftersom det finns en konkurrensfördel i att ständigt effektivisera resurs- och energianvändningen i produktionsprocesser. Studien angriper energidata ur ett holistiskt perspektiv och utreder behovet i tre olika organisationsnivåer i delar av en energiintensiv produktionsprocess. Genom tillämpning av en kvalitativ metod, och tre åtskilda semistrukturerade djupintervjuer söktes svar på vad som begränsar eller hjälper en organisations medarbetare att bli mer engagerade i arbetet med energieffektivisering med hjälp av energidata. Resultatet visar att det finns ett behov av att synliggöra och visualisera energidata på arbetsplatsen för att öka allmänintresset för organisationens energianvändning. En respondent anser att energinyckeltal ökar i relevans och ger ett ökat engagemang om det anpassas till den mottagare som adresseras. Vidare ansåg en av respondenterna att ledningen borde öka efterfrågan av energidata för att förmedla att organisationens energikostnad prioriteras. En tydligare efterfrågan från ledningen skulle på så vis kunna stimulera till en ökad användning av energidata i det ständiga förbättringsarbetet. Fortsatt forskning behövs för att utveckla kartläggningsmetodiken ytterligare med målet att kunna generalisera behovet på organisationen som helhet. I en sådan forskningsstudie vore det lämpligt att genom en kvantitativ metod utforma en enkät som grundar sig i den empiri som inhämtats i föreliggande studie, för att sedan samla data ur en representativ population av organisationens medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)