Lärares syn på dans : Dans i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Fredrik Ottinger; [2020]

Nyckelord: Dans; Rörelse till musik; Rörelseglädje; Lärare;

Sammanfattning: Denna undersökning är en kvalitativ intervjustudie där aktiva lärare inom ämnet idrott och hälsa och syn på dans i ämnet är i fokus. Kvalitativa intervjuer användes för att ha möjligheten att nå en djupare förståelse och ger möjligheten till att ställa följdfrågor.   Undersökningen visar att lärarna arbetar med dans och rörelse till musik vid återkommande tillfälle under läsåret och att det finns många positiva delar med dans. Lärarna menar även att det finns svårigheter så som tekniska problem men även motstånd från elever är något som lyfts fram som jobbigt samt bristande kompetens inom området dans gör det svårt att arbeta med. Studien visar även att flera av lärarna anser att deras kompetens inte är tillräcklig för att möta elevernas intresse och variera undervisningen. Det vanligaste momenten för rörelse till musik samt dans är temaveckor eller uppvärmningsmoment.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)