Händer det att du velar, när du info delar? : En flermetodsstudie av konsumenters benägenhet att delge personuppgifter till e-handelsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte - Syftet med undersökningen var att kartlägga i vilka sammanhang konsumenter är benägna att delge sina personuppgifter i situationer utöver köp, samt finna vilka faktorer som påverkar konsumenten beträffande tillit. Bakgrund - E-handeln har under de senaste åren ökat då konsumtion alltmer har gått från att utföras via fysiska butiker till e-handelsbutiker. Användning av personuppgifter inom handeln har därmed förändrats. E-handelsföretag kan använda data som rör personuppgifter i form av sökhistorik, lojalitetsprogram och information om tidigare köp. I maj 2018 införde EU en ny lagstiftning, GDPR, som ska säkra behandling av personuppgifter. Däremot finns det fortfarande brister i konsumenternas kunskaper gällande deras rättigheter, vilket försvårar möjligheterna att använda dem. Frågeställning - Den huvudsakliga frågeställningen är: I vilka sammanhang är konsumenter benägna att delge sina personuppgifter till klädföretag inom e-handeln? Frågeställningen är sedan uppdelad i tre underfrågor: Vad begär konsumenterna för motprestation från företagen när de delger sina personuppgifter? Vilka faktorer är avgörande för konsumenternas tillit till företagen? Vilken typ av personuppgifter är konsumenterna benägna att delge till företagen? Metod - Studien utgår från en primärdatainsamling av kvantitativ data i form av en enkätundersökning och två kvalitativa undersökningar i form av fokusgruppsintervjuer. Sekundärdata är insamlad från vetenskapliga artiklar. Slutsats - Studien visade att benägenhet att delge sin mailadress är hög medan delgivning av inkomst är låg. Den främsta anledningen till delgivning är då konsumenten i motprestation från företaget erbjuds ett rabatterbjudande. För att delge personuppgifter behövs tillit till företaget och den främsta typen av tillit visade sig vara den till varumärket och dess etablering. Samtidigt tyder studien på att en faktor självständigt inte kan påverka konsumenten att delge sina personuppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)