Förändra individen eller anpassa omgivningen? : En kvalitativ studie om vad Pedagogiskt Förhållnings- och Arbetssätt kan bidra med inom socialpsykiatrin

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka vad ett Pedagogiskt Förhållnings- och Arbetssätt (PFA) kan bidra med inom socialpsykiatrin. Två PFA utbildare har intervjuats och insamlade data har analyserats med det teoretiska perspektivet salutogenes samt teorin Känsla av Sammanhang (KASAM). Resultatet visar att PFA kan bidra med ett salutogent arbetssätt i komplettering till ett patogent behandlingsinriktat synsätt som av PFA utbildare upplevts finnas inom socialpsykiatrin. PFA kan utifrån det PFA utbildare uppger om PFA även bidra med ett kognitivt fokus där brukare anses göra så gott de kan utifrån sina kognitiva förutsättningar. PFA uppges av utbildarna ha som mål att kompensera svårigheter och bygga på intressen och styrkor genom att anpassa omgivningen. PFA kan därför även bidra med ett kognitivt fokus i komplettering till behavioristiska metoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)