Skolkuratorn i den mångkulturella skolan : En kvalitativ studie om skolkuratorers arbete med nyanlända elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning: Studien syftade till att undersöka skolkuratorers upplevelser och erfarenheter av att arbeta med nyanlända elever. För att uppfylla syftet genomfördes kvalitativa intervjuer med fem skolkuratorer. Studien visade att professionen skolkurator omfattas av ett stort handlingsutrymme, men att detta handlingsutrymme inskränktes av olika organisatoriska begränsningar, till största delen resursbristen hos skolorna. Resursbristen resulterade i ett för stort elevantal per kurator, vilket medförde en tidsbrist för kuratorerna. Studien visade också att kuratorerna utgår från ett helhetsperspektiv i arbetet med eleverna, genom att uppmärksamma både psykiska och sociala behov. Utifrån kuratorernas utsagor var det mest framträdande behovet hos eleverna behovet av att tillägna sig språket. För att möta barnens behov arbetar kuratorerna på en individ-, grupp- och samhällsnivå. Därtill framhölls vikten av samarbete med andra professioner samt en särskild förståelse i form av kulturell kompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)