Den tudelade tillhörigheten : En studie om organisationstillhörighet bland bemanningskonsulter
Sammanfattning:
I denna studie studerar vi, utifrån ett sociologiskt perspektiv, hur bemanningsanställda
konsulter med en heltidstjänst inom tjänstesektorn upplever organisationstillhörighet. Dels
gentemot de bemanningsföretag de är anställda av, dels gentemot den uppdragsgivare de
arbetar hos. Vidare studerar vi hur konsultchefer, som företräder ett bemanningsföretag,
arbetar för deras respektive konsulter ska känna sig tillhörande deras bemanningsföretag. Med
åtta genomförda kvalitativa intervjuer, sex stycken med konsulter och två stycken med
konsultchefer, har vi samlat in det empiriska materialet. Detta material har sedan analyserats
utifrån studiens teoretiska ramverk som utgörs av Hogg & Terrys teori om social
identitetsstrategi samt Alvesson och Willmotts teori om organisationskontroll genom
identitetsstyrning. Resultatet av studien visar att konsulterna upplever
organisationstillhörighet i varierande utsträckning gentemot respektive parter som både utgörs
av inkluderade och exkluderade faktorer. Det framgår även att konsultcheferna aktivt arbetar
för att få konsulterna att uppleva tillhörighet gentemot bemanningsföretaget, bland annat
genom olika typer av kommunikation samt evenemang som anordnas för konsulterna. Trots
att konsulterna i vissa avseenden upplever sig vara exkluderade hos uppdragsgivaren, känner
de uteslutande en starkare tillhörighet gentemot denne istället för bemanningsföretaget. De
avgörande faktorerna som leder till denna upplevelse framgår i resultatet och utgörs av:
utförande av arbetsuppgifter, vart de tillbringar sin arbetstid samt genom de kontakter som
knyts med kollegor och chefer på arbetsplatsen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)
