Analys av uppvärmningssystem : En kartläggning och analys av uppvärmningssystem för flygplan med fjärrvärme som energikälla.

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Per Eriksson; [2017]

Nyckelord: Fjärrvärme; Flygplan; Klimataggregat;

Sammanfattning: Passagerarflygplan som står parkerade är i behov av varmhållning och ventilation för att förhindra frysning av kritiska komponenter, ventilera ut ackumulerad fukt samt att tillgodose komfort inför avgång. Smart Climate Scandinavian AB har utvecklat och distribuerat ett klimataggregat där fjärrvärme nyttjas som värmeenergikälla istället för el som tidigare använts. Detta system är ett mer energieffektivt och miljömässigt hållbart alternativ. Syftet med examensarbetet var att kartlägga och analysera delar av uppvärmningssystemet för att om möjligt fastställa förbättrande åtgärdsförlag för att minska energianvändningen vid varmhållning av flygplan. Det nya systemet jämfördes mot det tidigare för att se vilket som var mer energieffektivt. För att kunna jämföra systemen har mätvärden för temperaturer och flöden insamlats från styr- och reglersystemet. Mätvärdena har sammanställts, utvärderats och analyserats med fokus på att värdenas rimlighet inte påverkar effekt- och energiberäkningarna. Delar av systemets mätvärden är insamlade från energimätaren Kamstrup MULTICAL 602 som har god noggrannhet och precision, dessa användes som en referens för att bedöma rimligheten för övriga delsystems värden. Kartläggning av systemet visade att olika isoleringstjocklek användes för ventilationskanaler. Effektberäkningar påvisade att om uppvärmningssystemet nyttjar ventilationskanaler med isoleringstjocklek 20 mm jämfört mot 2 mm, är effektförbrukningen 16 % mindre för hela systemet. Med hjälp av analysen för energiberäkningar upprättades en linjär ekvation som fastställer energianvändningen beroende på utomhustemperaturen per uppställningsplats. Resultatet för energianvändningen per uppställningsplats för flygplanen är att tidigare uppvärmningssystem använde 9200 kWh mer energi per år. Att systemet skall vara mer energieffektivt jämfört mot tidigare uppvärmningssystem anses vara sannolikt. Det nya uppvärmningssystemet nyttjar effektreglering med hjälp av att mäta temperaturen inne i kabinen, tidigare system tillämpade enbart effektreglering via utomhustemperatur. En sammanfattning av slutsatserna: Systemet är väl dimensionerat för att leverera tillräcklig effekt utifrån behoven. Anpassa förvärmningsfunktionen till halverad drifttid. Nattsänkningsfunktionen resulterar i en marginell energibesparing. Förse samtliga uppställningsplatsers ventilationskanaler med isoleringstjocklek 20 mm. Uppvärmningssystemet är energieffektivare jämfört mot tidigare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)