Dockteater som pedagogiskt verktyg

Detta är en C-uppsats från

Författare: [2010]

Nyckelord: dockteater; kreativitet; fantasi; demokrati; lustf;

Sammanfattning: Sammanfattning:Vi har, av tidigare erfarenheter, upptäckt en frånvaro av praktiskt, lustfyllt lärande däreleverna tillåts vara delaktiga. Då våra egna intressen är präglade av och starkt kopplade tillaktiviteter där människan, som skapande varelse, tillåts vara aktiv med nyfikenheten somdrivkraft har vi valt att undersöka dockteaterns möjligheter att stimulera till ett sådantlärandesätt. För att undersöka aktuellt ämne har vi valt att genomföra litteraturstudier. Fleraav de böcker vi använder oss av är från 1980 – och 1990-talet. Vi har sökt efter mer dagsfärskforskning och fann Mirella Forsberg Ahlcronas (009) doktorsavhandling som berördockteaterns användningsområde i förskolan. I vår undersökning av dockteatern sompedagogiskt verktyg fann vi områden i undervisningen där dockan, som pedagogiskt verktyg,kunde stimulera till kommunikation och deltagande som präglas av lust och lek där fantasioch kreativitet ges utrymme. Vårt undersökningsresultat går i linje med LPO-94 som pekar påvikten av ett lustfyllt lärande där elevernas delaktighet ses som en tillgång i klassrummet.Dockteater och användandet av handdockor kan, i rätt användning, vara ett hjälpfullt redskapför att nå läroplanens strävansmål och att entusiasmera eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)