Bildstöd : En litteraturstudie om hur bilder stöttar eller hämmar läsförståelse i andraspråket engelska.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I skolorna används inte bildstöd i den mån som den engelska lärarutbildningen och Spsm poängterar att det behövs. Bildstöd är ett hjälpmedel elever i svårigheter behöver och andra elever kan nyttja. Enligt Lgr 11 (skolverket, 2019) omger det engelska språket oss i vardagen, och att eleverna kan kommunicera samt förstår talad och skriven engelska från olika källor är av största vikt för framtidens samhällsmedborgare. Men samtidigt finns bilder som hämmar och skapar svårigheter för elevernas läsinlärning. Syftet med denna litteraturstudie är att få en djupare inblick i vilka bilder och dess funktioner som stöttar istället för hämmar läsförståelsen under andraspråksinlärning och mer specifikt besvara, vad visar forskningen om hur bilder stöttar lärandet i läsförståelse i engelska som andraspråk? För att besvara denna frågeställning och uppnå studiens syfte har vi systematiskt tagit fram, analyserat och sammanställt vetenskapliga studier om bilders funktioner, läsförståelse, bildstöd och andraspråksinlärning. Vårt resultat visar att bilder stöttar läsförståelse i engelska ifall bilden är relevant till texten och eleverna har ett klart och tydligt syfte. Det visar också på att bilder ger stöd i utveckling av ordförråd vilket i sin tur leder till bättre läsförståelse. Elever som är praktiskt lagda eller i lässvårigheter får sämre resultat i läsförståelsetester, utan att forskningen vet anledningen. Forskningen har inte fått fram skillnaden på effekten av övergripande bilder och bilder som beskriver nyckelord i läsförståelse samt om vilka olika bilder som finns i engelska läromedel i den svenska skolan. Att lärare kan använda olika bilder och göra läromedelsanalyser är viktigt för att stärka engelskundervisningen. Därför krävs det vidare forskning på hur svenska engelskläromedel är uppbyggda med övergripande- samt nyckelords beskrivande bilder och hur de i sin tur stöttar elevernas förståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)