Hjälpte Internet? - En studie om betydelsen av Internet för företag knutna till VentureLab.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Uppsatsens titel: Hjälpte Internet? - En studie om betydelsen av Internet för företag knutna till VentureLab. Seminariedatum: 2007-05-29 Ämne/Kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, Företagsekonomi, 10 poäng (15 ECTS) Författare: John Ekström Anna Käck Jennie Monthelie Maria Olsson Handledare: Hans Landström Nyckelord: Småföretagare, entreprenörskap, Internet och småföretag, Internets betydelse, möjligheter med Internet Syfte: Att utvärdera om Internet bidragit till att de företagare som funnits i VentureLab vågat satsa på sina affärsidéer och kunnat lansera dem. Vi vill även förstå om användandet av Internet förändrats efter marknadslanseringen. Metod: Vi valde att utgå från en abduktiv ansats med kvantitativ forskningsmetod. Vi har valt att göra semistrukturerade intervjuer som ligger till grund för empirin. Empiri: Vår empiri grundas på intervjuer med företagare som under ett års tid har haft möjlighet att husera i VentureLabs inkubatorverksamhet. Av de 38 företag som suttit i verksamheten valde 25 att deltaga i undersökningen. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket grundas på modellen ”Affärskapande och processen: ett föreslaget paradigm” av Carter och Jones-Evans. Denna kompletteras med relevant teori och kopplas till mindre företags användning av Internet. Resultat: I vår uppsats har vi kommit fram till att Internet har haft en kritisk och betydande roll för företagen som funnits i VentureLab. De har överlag använt Internet flitigt i alla områden inom deras verksamhet. Majoriteten av företagen skulle antagligen inte ha existerat utan Internets framfart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)