Barns inflytande – Exempel från praktiken om barns delaktighet i förskolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Malin Eriksson Flood; [2010]

Nyckelord: Delaktighet; inflytande; förskola;

Sammanfattning: Mitt huvudsyfte för uppsatsen har varit att undersöka hur barns inflytande och delaktighet kanse ut på en förskola och hur det kan vara betydelsefullt för lärandeprocessen. För att nå mittsyfte har jag genomfört en kvalitativ undersökning med en teoretisk del med statligautredningar, forskning och förskolans läroplan, Lpfö-98, samt en empirisk del. Jag harintervjuat fyra pedagoger på en förskola om deras arbete med barns delaktighet ochinflytande. Intervjuresultatet har jag sedan jämfört med teori och forskning från det aktuellaområdet. Resultatet från både det empiriska och det teoretiska materialet har visat att barnsdelaktighet och inflytande är viktigt för deras identitetsskapande, deras självkänsla ochmedvetenhet inom gruppen, deras egen läroprocess och utveckling. Det har även visat att föratt stimulera denna process krävs det kompetens och medvetenhet hos pedagoger och andravuxna som kan stödja och utmana barnet i dess utveckling. Problematiken med barnsdelaktighet och inflytande ligger främst i att det statliga uppdraget är mycket tolkningsbartoch att medvetenheten och kompetensen hos pedagoger i svenska skolan inte alltid ärtillräcklig. Svårigheten är att hålla en balans mellan det pedagogiska styrda ansvaret ochbarnets möjlighet att själv styra och påverka sin vardag och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)