Designutmärkelser - Designutmärkelsers effekter på vinnande företag, sett ur företagets perspektiv, med fokus på den externa och interna konkurrenskraften.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Designutmärkelser- Designutmärkelsers effekter på vinnande företag, sett ur företagets perspektiv, med fokus på den externa och interna konkurrenskraften. Seminariedatum: 2009-01-16. Ämne/Kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng. Författare: Joakim Bergsten, Susanna Karlsson och Helena Ousbäck. Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson. Fem nyckelord: Design, design management, designutmärkelser, konkurrensfördel, intern och extern konkurrenskraft. Syfte: Syftet är att belysa vilka effekter en designutmärkelse kan få på det vinnande företagets organisation, sett ur företagets perspektiv, i fråga om den externa och den interna konkurrenskraften Metod: Kvalitativ ansats och genom analys av telefonintervjuer med åtta företag som erhållit designutmärkelsen Design S. Teoretiska perspektiv: Teorier är hämtade inom områdena; design, marknadsföring, strategi och organisationsteori. Tillsammans ger de en bild av tänkbara områden som påverkas av en designutmärkelse. Empiri: Empirin grundar sig i åtta telefonintervjuer med företag som vunnit Design S år 2006 och år 2008. Även sekundärdata har använts för att beskriva de intervjuade företagen. Resultat: Resultatet visade att en designutmärkelse kan få en rad olika positiva effekter på ett företags konkurrenssituation, såväl externt som internt. Detta visade sig framför allt genom en styrkeposition gentemot företagets konkurrenter och som en motivationskälla för de anställda genom ett bevis på god designförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)