Lärares uppfattningar om elevers erfarenheter i dagens religionsundervisning : En studie om lärares uppfattningar om valet av innehåll och deras uppfattningar om elevers erfarenheter i religionsundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: I de samhällsorienterade ämnena i skolan arbetar elever med människors levnadsvillkor, alla människors lika värde och vikten av mångkulturalitet. Oavsett var i Sverige ska alla lärare arbeta mot samma mål i läroplanen. Det är inget nytt i dessa mångkulturella tider att skolorna ser olika ut beroende på vart du befinner dig i Sverige exempelvis i en mindre stad jämförelsevis mot en mindre by. Studien utgår från Lee Shulmans teori pedagogical content knowledge (PCK) samt från pragmatiken. Syftet med denna studie var därför att undersöka vad som påverkar vad lärarna undervisar i de samhällsorienterade ämnena och om eleverna själva får möjlighet att påverka undervisningen. Denna studies underlag kommer från intervjuer med fyra olika lärare. Dessa intervjuer utfördes på deras arbetsplatser eller via mejl. Resultatet visade att majoriteten såg möjligheter med inkludering i de samhällsorienterade ämnena. De möjligheter som lärarna såg som möjligheter var om klasserna är flerspråkiga på grund av att det blir automatiskt ett mer inkluderande klimat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)