Däckutrustningens påverkan på miljö och driftsekonomi vid rundvirkestransport

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Products

Sammanfattning: Lastbilstransporter av rundvirke har och kommer att vara ett viktigt led i svensk skogsindustri. På grund av ökade priser på drivmedel har kostnaderna för transport av virke stigit kraftigt den senaste tioårsperioden. För att svenskskogsindustri fortsatt ska kunna vara konkurrenskraftig behövs en effektivisering av hela värdekedjan, där ibland rundvirkestransporten. Detta examensarbete syftar till att belysa hur valet av antingen dubbelmontage eller singeldäck på släpet samt hur användningen av CTI-system påverkar ekonomin för en åkare, slitage på skogsbilvägar och miljön. Studien består av intervjuer, praktiska försök samt ekonomiska kalkyler. De som intervjuats är åkare som har erfarenhet från både singelhjul och dubbelmontage, åkare som har CTI-system på sina lastbilar och vägansvariga på skogsbolag. De praktiska försöken består av ett spårdjupstest och ett bränsleförbrukningstest. De ekonomiska kalkylerna visar hur valet av antingen singeldäck eller dubbelmontage samt användning av CTI-system påverkar transportkostnaderna. Resultaten från studien påvisar att singeldäck är bättre ur ekonomisk synvinkel, då de har mindre rullmotstånd än dubbelmontage och på så vis minskar bränsleförbrukningen och miljöpåverkan. Dock ger singeldäcken större spårbildning på skogsbilvägar än vad dubbelmontage gör, vilket påverkar kostnaden för nybyggnation och återställande av skogsbilvägar vid virkestransport. Vid användning av CTI-system så blir spårbildningen på skogsbilvägarna mindre och framkomligheten hos lastbilarna ökar. Åkarna upplever att CTI-systemet fungerar bra men det kostar mycket att investera i tekniken och det behövs någon form av ekonomisk ersättning från uppdragsgivaren för att utrusta sitt fordon med CTI-system. Utifrån resultaten från studien anser författaren att det finns potential att få bättre ekonomi och minska påverkan på miljön om en åkare utrustar sitt släp med breda singeldäck i kombination med ett CTI-system. Kombinationen av breda singeldäck och CTI-system är även relativt skonsamma mot skogsbilvägar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)