Är diskussionen i klassrummet till salu? En intervjustudie om samhällskunskapslärares tillvägagångssätt i klassrummet och vad de baserar sina lektionsupplägg på.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Känsliga ämnen är en del av samhällskunskapen på gymnasiet. Att ha en tillåtande atmosfär och låta olika åsikter komma fram är också det något som ska vara en del av utbildningen för eleverna. Forskning har visat att mycket har förändrats inom den svenska skolan sedan Sveriges unika modell med vinst i skolvärlden introducerades. Bland annat upplever lärare en minskad autonomi i relation till skolledningen och en ökad press att tillmötesgå elevers önskemål. Denna studie ger en fördjupning kring hur lärare resonerar när de ska lägga upp lektioner om känsliga ämnen som kan leda till kontrovers i klassrummet. Den söker svar på hur lärare förhåller sig till skolan och dess ledning i avvägningen gällande vilka kommunikativa strategier som ska användas. Undersökningen har genomförts genom intervjuer med fem lärare på vinstdrivande skolor respektive fem lärare på icke vinstdrivande skolor i syfte att ta reda på vilka kommunikativa strategier som används och vad dessa val baseras på. Resultatet i studien pekar mot att lärare, i detta avseende, känner en frihet och autonomi i att lägga upp lektioner på de sätt de själva vill. Oavsett vad lärare har för förhållningssätt till skolledningen så synliggjordes inga tendenser som pekade på att val av kommunikativa strategier baserades på huvudmannens åsikter när undervisning om känsliga ämnen skulle planeras och genomföras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)