Språkutvecklande arbetssätt : En studie om några lärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkiga elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att bilda en uppfattning om hur några 1-3 lärare arbetar språkutvecklande med flerspråkiga elever. Studien är av ett kvalitativt slag vilket innebär att resultatet bygger på intervjumaterial som insamlats från lärare som informanter. Det insamlade materialet har i sin tur bearbetas med en innehållsanalys. Tre olika huvudkategorier framkom ur analysen dessa kategorier syftar till lärarnas olika arbetssätt samt vilka utmaningar och möjligheter de upplever i arbetet med flerspråkiga elever. Studiens resultat berör även diverse attityder och hur dessa kan ligga till grund för lärarnas arbetssätt. Genom resultatet påträffades en variation av språkutvecklande arbetssätt där gemensamma var interaktionen med andra. Resultatet visade även på en del svårigheter men även möjligheter i arbetet med flerspråkiga elever. Attityderna gentemot flerspråkighet tyck ligga till grund för hur lärarna bemöter och arbetar med fenomenet. De positiva attityderna syftar till att använda elevernas flerspråkighet som en resurs för det språkutvecklande arbetet. Negativa attityder syftar till synen på flerspråkighet som ett hinder för det svenska språkets utveckling. Negativa attityder tycks påverka elevernas självbild och motivation och därav hämma det språkutvecklande arbetssättet. Genom resultatet påträffades en variation av språkutvecklande arbetssätt där gemensamma var interaktionen med andra.Informanterna angav att en utbildning inom svenska som andraspråk är väsentligt för ett framgångsrikt arbete med flerspråkiga elever. Resultaten visade på att lärarnas arbetssätt inte endast syftar till att utveckla de flerspråkiga elevernas språk  arbetssätten syftar till att stärka samtliga elevers språk. Resultatet påvisade att samtliga lärare arbetar omedvetet med transspråkande och trots det lyckas lärarna fånga det centrala i arbetet med transspråkande vilket syftar till synen på flerspråkighet som en resurs för elevernas lärande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)